Finansdepartementet har sendt ut et forslag om å utvide ordningen for Aksjesparekonto (ASK) til å omfatte aksjer og egenkapitalbevis som handles på multilateral handelsfasilitet, slik som Euronext Growth.
Dette skal nå til høring før tiltak kan besluttes i Stortinget. Det er allikevel verdt å merke seg at en del av forslagene er ventet å gjelde allerede fra 1. januar 2027. Og det er tenkt at tiltakene skal kunne gjelde over flere regjeringsperioder (f.eks. 8-12 år). Høringsfristen er 3. august. Les hele dokumentet her >
Dagens Aksjessparekonto (ASK)
Aksjesparekonto ble innført september 2017. Før dette pleide nordmenn å eie børsnoterte aksjer på en VPS-konto og aksjefondene på fondskontoer. Med Aksjesparekonto kunne du fra 2017 samle alt relatert til aksjer, enten det var børsnoterte aksjer, børsnoterte egenkapitalbevis eller aksjefond med minst 80% aksjer. Alle aksjer og EK-bevis må være lokalisert i EU/EØS-området.
Når det gjelder børsnoterte aksjer, så er det på Oslo Børs 3 markedsplasser, der to er børsnoterte og den tredje markedsplassen kalles Euronext Growth. Growth er ansett som en MHF (multilateral handelsfaislitet) og aksjer som handles på denne markedsplassen er dermed ikke fullverdig børsnotering. Aksjene du i dag eier på Euronext Growth eller svenske Nasdaq Nordic First Growth kan i dag ikke eies gjennom Aksjesparekonto.
Du kan ha flere Aksjesparekontoer men det viktigste for de fleste er at du får utsatt skatt på gevinst og utbytte. Uttak inntil opprinnelig innskudd er selvsagt skattefritt, men uttak utover dette medfører skatt.
I dag er det en oppjusteringsfaktor på skattesatsen for uttak av gevinst/utbytte på 1,72 som mulitpliseres med skattesats for personinntekt 22% = 1,72 x 22%= 37,84 %. Det betyr at du idag betaler 37,84% skatt på gevinsten eller utbyttet som du tar ut av ASK-kontoen.
Forslag til utvidet Aksjesparekonto
Forslagene i høringen har ikke noe med skattesatsen å gjøre, kun hva betingelsene er, innholdet på ASK-konto. For skatt, sjekk Skattekommisjonens forslag >
Det er ønskelig fra flere politiske partier å gjøre det enklere å investere i unoterte selskaper, for disse selskapene trenger mer kapital, samtidig som det i dag er litt klønete å for privatpersoner å eie dette utenfor ASK-konto. Merk at unoterte selskaper kan deles inn i mange sub-grupper. Det vi her snakker om er aksjer og egenkapitalbevis som er notert på Euronext Growth og dermed er selskaper som sjelden ansees som helt nye eller veldig små grundervirksomheter.
For Aksjesparekonto forslås det å kunne inkludere investeringer i verdipapirer notert på Euronext Growth. Siden Norge er en del av EØS-samarbeidet betyr det at tilsvarende aksjer i andre EU/EØS-land også må inkluderes. Det betyr at investeringsuniverset øker med veldig mange selskaper.
I korte trekk foreslås det:
- Inkludere Euronext Growth-aksjer på ASK-konto
- Endringer i skattegrunnlaget av Euronext Growth-aksjer
- Ingen overgangsordning: Du som eier Growth-aksjer i dag kan overføre til ASK-kontoen din, men det vil ansees som realisasjon (du skattelegges «idag») mens nye investeringer kan inkluderes uten slike utfordringer.
- Skjer fra 1. januar 2027.
Fordeler og ulemper
Avhengig av hvem du spør er det forskjellige fordeler og ulemper med endringene. Kristin Skaug, daglig leder i AksjeNorge, har over 30 års erfaring med investeringer i aksje- og verdipapirmarkedet. Her er fordeler og ulemper hun ser som er viktige å ta med seg i dette, uten at dette er en fasit.
Fordeler
- Du som liker å samle alle dine aksjer på Oslo Børs på én konto, får nå gjort det, uavhengig av hvilken markedsplass aksjene er notert på.
- Når et Euronext Growth selskap du eier på din ASK-konto, utvikler seg og ønsker «uplisting» til Oslo Børs, betyr det at du ikke får ikke relalisasjon fordi du vil ha de på ASK-kontoen.
- Hvis du har aksjer i et børsnotert selskap på ASK-kontoen og selskapet deler ut utbytte i form av aksjer i et datterselskap som er notert på Euronext Growth, vil disse aksjene komme på din ASK-konto som utbytte og gjør det enklere for deg og du får ikke en skattebelastning da – den utsettes.
- Vi har ca 86 selskaper på Euronext Growth i Norge, ytterligere ca 550 selskaper i Euronext Europa, ca 450 på Nasdaq Nordic og mange på øvrige EU-børser (bl.a. Tyskland). Som betyr at ditt investeringsunivers øker betydelig. (Selv om ikke alle er hjemmehørene EU/EØS)
- Du kan komme tidligere inn i selskaper du synes er interessante vekst-selskaper og ha de på ASK-kontoen allerede nå og frem til du en dag føler potentsialet er tatt ut.
- Flere aksjonærer vil synes det er lettere å være investert, slik at likviditeten i noen av aksjene vil øke.
- Fortsatt er det banken/meglere/forvalteren din som må rapportere til Skatteetaten for Skattemeldingen din
Ulemper
Du må forstå at Euronext Growth-aksjer og liknende markedsplasser utgjør en større risiko enn investeringer i øvrige noterte aksjer. Dette handler om at de unoterte selskapene ofte er yngre, ofte er mindre kapital-sterke, .m.
- Euronext Growth-liknende selskaper må ikke følge de samme strenge lovene som selskaper som DNB, Telenor, Equinor m.fl. Det betyr at du ikke får like mye informasjon som de børsnoterte. Prospektene er også annerledes.
- Euronext Growth-liknende selskaper er i ofte i en vekst-fase som faktisk kan bety at gevinsten kan ta lang tid å få, at det tar tid før selskapene tjener penger som kan medføre kursoppgang og utbyttebetalinger
- Selskaper kan la seg friste å splitte ut avdelinger/datterselskaper og børsnotere disse for å få en egen exit, uten å kanskje bli med på reisen videre (fordi de ikke har troen lengre).
- Det bør forventes mindre forutsigbarhet både på kursutvikling og utbytte-utbetalinger, hvis utbytte kommer i det hele tatt. Svingingene i kurs kan bli større, de er det allerede i dag.
- Du kan bli liten aksjonær med liten påvirkningsmakt: Dette handler om spreding på flere aksjonærer. Mens et i et børsnotert selskap må aksjonærene selge unna minst 25% av selskapet før notering, holder det med 30 aksjonærer i et Growth selskap.
- Likviditet og tid det tar å gjøre en handel: I selskaper som har få aksjonærer eller i selskaper der interessen faller betydelig for selskapet, så kan du ende med å ha aksjer som tar veldig lang tid å få solgt (dager, uker m.m.)
Oppsummering
Dette er ikke besluttet men kan komme. Det er sterke krefter som trekker i retning av at dette vil med stor sannsynlighet skje. Vi i AksjeNorge ønsker å poengtere at selv om det er flott med utvidet ASK-konto, må du sette deg godt inn i de risikoer det innebærer og sørge for en veldiversifisert portefølje med en godt definert plan. De med en plan for investeringene lykkes som regel mer enn de som handler på impuls.
Forbehold
Investeringer i aksjer og verdipapirer medfører risiko for tap av deler eller hele investerte beløp. Det er viktig å sette seg inn i hvilken risiko du tar før du investerer. Og du må selv sette deg inn i de regler som gjelder for deg. AksjeNorge gir ikke personlige råd om hverken skatt og investeringer. Det vi skriver på våre nettsider eller deler i webinarer og seminarer er generelle betraktninger. Vi håper allikevel at våre artikler, innlegg, videoer og webinarer er til nytte. Vær kildekritisk, lytt til eksperter fra finansnæringen, bruk banken din og sett deg godt inn i relevant informasjon før du gjør investeringer. Investeringsbeslutninger gjort på bakgrunn av innholdet gjøres for egen risiko.