Her deler vi noen enkle krav til din presentasjon når den gjøres hos oss i AksjeNorge. Dette handler både om praktiske og tekniske forhold, som forhold knyttet til bildebruk og opphavsrett. Opphavsrett er noe som har økonomiske konsekvenser og må tas alvorlig.
Vi inviterer til aksjekvelder, webinarer, aksjekurs, podkaster og videoer der våre støttespillere og andre er relevante eksterne fagpersoner inviteres til å dele kunnskap og innsikt. Denne siden er for deg som holder en presentasjon med bruk av illustrasjoner og bilder.
Opphavsrett og bilder
De aller fleste bruker bilder der de eier rettighetene til (dvs. at de eier retten til å bruke bildene). Dette kan være bilder de har tatt selv, bilder deres arbeidsgiver har kjøpt eller tatt selv, eller det er bilder fra gratis-databaser. Bruker du bilder som din kommunikasjons- eller markedsavdeling har delt med deg, er det som regel OK å bruke. Er du usikker, må du sjekke.
Finne bilder på Google eller sosiale medier som du søker etter og laster ned eller kopierer fra internett er ikke OK. En person/firma tok bildet og har rettighetene til bildet. En person eller bedrift som deler bildet videre (uten å ha rett til det) på sine nettsider eller sosiale medier kan stilles ansvarlig. AksjeNorge har de siste årene mottatt en del økonomiske krav fra Copyright Agent (for NTB) og andre liknende aktører. Kravene stammer fra en kombinasjon av feil bruk av avis-faksimiler og «googling» av bilder. Kravene er som regel på rundt kr 11.000 + mva.
Du stilles ansvarlig
I AksjeNorge er vi opptatte av å følge gjeldende lover og regler. Lov om opphavsrett er også viktig å forstå. (Spør din arbeidsgiver.)
Personer og selskaper som bruker bilder de ikke har rett til eller bruker faksimiler feil, vil stilles økonomisk ansvarlig for det/de krav vi får fra rettighetshaver og vil få faktura. Merk at dette kan gå langt tilbake i tid. Sommeren 2024 fikk vi krav på feil bruk av faksimile hos en norsk bank i en presentasjon de holdt i 2015, og presentasjonen var delt på våre nettsider. Vi har derfor slettet mye av innholdet på våre nettsider, men er ikke sikre på om vi har klart å finne alt.
Format på scenen
- Vi bruker WIDE-screen 16:9 format,(1080×1920). Alle presentasjoner blir gjort om til 16:9 dersom du ikke har gjort det selv. For best mulig kompatibilitet,- lever wide-screen format fra deg.
- PPT: Filformat presentasjoner: Powerpoint (IKKE PDF) i 16:9.
- PDF for publisering: Legg gjerne ved PDF for publisering på våre nettsider
- Bilder: Ikke bruk bilder du har «googlet» (faktura sendes hvis krav kommer, se over)
- Spesifiser om presentasjon inneholder video/lydfiler
- Gi beskjed dersom noen ønsker å ha egen PC/Mac (foretrukket at vi viser ppt fra våre systemer for god flyt av arrangementer)
- Talere må henvise seg til teknisk posisjon før arrangementsstart eller i pausen før ditt innlegg for å få på bøylemikrofon
Tips til skrift/grafer på din powerpoint
- Bruk bare 1 graf per bilde – da synes de best.
- Bruk tykke streker og tydelige farver på grafer
- Bruk stor skrift på tekst. Eller korte ned teksten.
- Ikke skriv lange avsnitt – stikkord holder.
- Bruk gjerne godkjente bilder – det mykner opp.
- Tekst langt nede på siden synes ofte dårlig,- forsøk å ha viktige budskap fra midten og opp.
Tips til innhold
- Ikke lag en salgspresentasjon. Du vinner troverdighet og tillit ved å dele kunnskap/innsikt. Det er lov å si hva man har oppnådd, men det blir ofte kleint hos det norske publikum når dette kommer først…
- Bulletpoints: Oppramsing fungerer best i oddetall 3 og 5
- Innledning (1 slide) – hovedinnhold (5-7 slides) – oppsummering (1 slide)
- Bruk tiden godt. Husk at du kan mye mer enn publikum. De behøver heller ikke lære eller høre om alt. Begrense deg og ditt budskap kommer bedre frem.
- Husk å smile :)
Lykke til!