Bildet over er tatt av AksjeNorge under Arendalsuka 2021. Bildet viser bl.a. Oljefondets to toppledere Nicolai Tangen og Trond Grande.

Studerer du på en høyskole i nærheten av Arendal, innen finans, økonomi eller kommunikasjon og kan allerede noe om aksjer og fond? Vi trenger ingen aksje-ekspert, men vi trenger noen studenter som kan jobbe på vår stand under Arendalsuka 14.-18. august.

Kort om AksjeNorge

Stiftelsen AksjeNorge har 30 års jubileum i 2023. Vi er en ikke-kommersiell stiftelse med det formål å dele kunnskap om norske aksjer, fond og verdipapirmarkedet til befolkningen, enten det er studenter, folk som jobber i bedrifter med aksjeprogrammer eller befolkningen for øvrig. Stiftelsens inntekter er årlig støtte fra flere av Nordens største meglerhus og forvaltere, Oslo Børs, NHO, LO m.fl. Noen av våre aktiviteter:

  • Arrangere Den store aksjekvelden (om høsten i 5 storbyer), med ca 500-1000 deltagere hvert sted
  • Arrangere webinarer med analytikere og forvaltere, og børsnoterte selskaper
  • Aktiviteter for studenter og VGS-elever (skolebesøk, seminarer, konkurranser etc)
  • Skrive artikler og dele kunnskap på våre nettsider
  • Intervjue (tekst/video) interessante folk (vi har god kontakt og det er «lett» å finne noen å intervjue)
  • Kvartalsvis rapport om nordmenns sparing i aksjer basert på data fra VPS/Euronext Sec. Oslo
  • Ulike spesialprosjekter som innebærer å øke kunnskapen til nordmenn
  • Delta i aktuelle fora og foreninger for å bidra med kunnskap
  • Delta på Arendalsuka og dele kunnskap og skape dialog om sparing

Stillingen: Kun en uke i august 2023

Arendalsuka pågår fra mandag 14. august til og med fredag 18. august. Når vi skal ha stand denne uke, må denne være betjent når stand-området er åpent på dagtid. Dette er åpningstider som er felles for alle på Arendalsuka. Daglig leder Kristin Skaug vil være til stede under Arendalsuka, men hun har ikke anledning å stå på standen hele tiden. I tillegg forventer vi at vi trenger å være flere på stand for å dele kunnskap med alle som kommer innom. Vi har allerede en student fast ansatt i Oslo, som også muligens er med denne uken.

Vi trenger derfor å komme i kontakt med 1-3 studenter som synes det er gøy å snakke med folk som kommer innom stand. Kanskje dere er en liten gjeng som vil ta oppdraget sammen?

Dere må kunne litt om aksjer og fond, men selvsagt skal dere tilbys noe opplæring før den tid som bidrar til at du skal være trygg på det du snakker om, det du kan snakke om og det vi ikke kan gi råd om (her er det regler vi må forholde oss til). Husk at vi skal ikke selge noe, men dele kunnskap og informasjonsmateriell.

Vi har som mål å ha en levende stand med flere aktiviteter i løpet av uken, aktiviteter du skal få lov å komme med forslag til og bidra på.

Vi vet at ingen er god på alt, men noen av kvalifikasjonene vi trenger i summen av oss på stand:

  • Utadvendt eller en som synes det er uproblematisk å snakke med fremmede
  • Språk: Du snakker godt norsk
  • Du har litt erfaring med å spare i fond eller aksjer, men vi ser ikke etter en som er ekspert eller «millionær»
  • Du synes det er gøy å diskutere sparing i fond og aksjer
  • Du har erfaring med eller tør å video-intervjue hyggelige og relevante folk vi får tak i.
  • Vi trenger en som tør å ta ansvar for standen når vedkommende kanskje står alene et par timer (selv om vi tenker at det skal være to på stand hele tiden)

Stilingen er selvsagt betalt! Vi søker etter studenter som bor i nabolaget rundt Arendalsuka, innenfor kort reisevei. (For vi tilbyr ikke overnatting)

Viktig om søknaden:

Vi trenger ikke en lang søknad med komplett CV. Vi har derfor laget et enkelt søknadsskjema du må bruke. Dette fyller du enkelt ut på nett,- lagrer og videresender. Eventuelt tar du bilde av skjemaet etter å ha fylt ut og sender oss på e-post. Søknadsskjema sendes direkte til daglig leder på e-post kristin.skaug@aksjenorge.no

Søknadsfrist: Vi  tar i mot og vurderer søknader fortløpende, og forventer å avslutte prosessen den 11. april 2023.

Bruk ett av våre søknadsskjemaer:

Søknadsskjema (pdf, best på pc) >

Enklere skjema (pc og mobil) >

Flere detaljer:

Arbeidsspråk: Norsk (mest muntlig). Søknader fylt ut/skrevet på engelsk eller andre språk vurderes ikke. Arbeidet foregår i hovedsak på norsk.

Ansettelse:  Tidsbegrenset fra mandag 14. august til og med fredag 18. august 2023

Arbeidstid: Vil avtales nærmere. Utgangspunktet er det en full arbeidsdag avhengig av når stand-området er åpent. Det kan bli noe mer arbeid utover dette (pga opp/nedrigging, andre events). Dette avtales uansett før det skjer. I tillegg medfører det noen timer med betalt opplæring og planlegging på forhånd (gjøres digitalt).

Arbeidssted: Arendal (fysisk). På stand i Arendal sentrum. Utendørs (Vi har telt over hodet, men det kan bli kaldt og vått også) Standnr 32

Antrekk/uniform: Du skal få genser og t-shirt som skal brukes når vi står på stand (beholdes av deg)

Ønskede egenskaper og kvalifikasjoner (må kunne krysse av for alle, men må ikke være ekspert):

  • Sosial og omgjengelig
  • Interesse for aksjer, børs, finans, finansmarkedene, etc. (men behøver selvsagt ikke investere selv)
  • Snakker norsk
  • Ansvarlig og punktlig (vi MÅ ha standen åpen når det kreves av oss)

Mulige oppgaver som kan bli tillagt stillingen mens vi er på Arendalsuka:

  • Planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter på stand
  • Bistå ved større arrangement vi har i Arendal (vi skal forsøke å få leid en større scene og ha kurs og/eller panelsamtale der + strømme)
  • Intervjue, ta bilder og filme (enkelt format)
  • Forefallende arbeide (rydde, rigge, nedrigge, annet)

Vi skal på forhånd sørge for at du lærer mer om:

  • Aksjer, renter, fond og verdipapirmarkedet
  • Hvordan og hva vi kan si/gjøre på stand

Vi håper at du gjennom dette super-korte oppdraget vil lære litt også og ikke minst ha en interessant og gøyal jobb-uke. Jobbe på Arendalsuka er noe helt unikt.

Ytterligere spørsmål stilles til kristin.skaug@aksjenorge.no og skrive i emnefeltet «Jobbsøknad Arendalsuka». Men ring gjerne! Og får du ikke svar, send sms, så ringer vi deg opp igjen.